Wraz z rozwojem kolei na Mazurach w XIX i XX wieku, powstała cała infrastruktura związana z koleją. Powstały połączenia kolejowe Giżycko – Węgorzewo, nasypy, wiadukty, mosty, budynki przystanków kolejowych oraz połączenie Kruklanki – Olecko. Na tej linii kolejowej zbudowano potocznie zwany dziś „Zwalony most”. Był to most o konstrukcji pięcioprzęsłowej, wykonaną w technologi żelbetowej. Most łączy dwa brzegi rzeczki Sapiny. W czasie I Wojny Światowej w sierpniu 1914 roku niemieccy saperzy wysadzili jedno w przęseł, aby wojska rosyjskie nie mogły korzystać z połączenia kolejowego. Uszkodzenia zostały naprawione jeszcze podczas pierwszej wojny. Budowla spełniała swoje funkcje aż do końca II Wojny Światowej. Po wkroczeniu wojsk sowieckich w region Kruklanek i okolic rozpoczął się czas grabieży.
Wojska radzieckie wywoziły do Związku Radzieckiego zrabowane dobra, między innymi szyny kolejowe. Mieszkańcy chcąc zapobiec dalszym grabieżom wysadzili 8 września 1945 roku most w powietrze. Konstrukcji nie odbudowano i można go do dziś podziwiać jako „Zwalony most”.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.